Menu

Povinné ručení

Povinné ručení musí mít sjednané každý vlastník vozidla. Neplatí to jenom pro osobní auta do 3,5 tuny, ale i motocykly, tahače, návěsy, autobusy, traktory a historická, nákladní nebo přípojná vozidla. Z povinného ručení se hradí škody, které pojištěné vozidlo způsobí ať už na majetku, zdraví nebo životě poškozených.
Povinné ručení - infografika

Ve zkratce můžeme říct, že pokud způsobíte nehody vy, zaplatí se škody ostatním z vašeho povinného ručení. A pokud naopak někdo nabourá vás, zaplatí se vám škody z jeho povinného ručení. Z něj se taky vyplácí náklady soudního líčení nebo náhrada případné finanční ztráty, třeba pokud kvůli nehodě nemůže poškozený včas doručit náklad nebo dorazit do práce. Ušlý zisk, penále nebo sníženou mzdu pojišťovna uhradí v případě, že je poškozený může prokázat.

Limity plnění

Lorem ipsum Víte, že… Policie ČR uvádí ve svých statistikách škodu vzniklou při dopravních nehodách ve výši kolem 5 mld. Kč ročně?

Minimální limit plnění je 35 milionů Kč na majetkové škody, jako třeba poničení auta, svodidel nebo staveb, a limit ve stejné výši platí i pro újmu na zdraví nebo životě. Pojišťovny také nabízejí zvýšený limit, a to až do výše 100 milionů Kč. Na toto vyšší krytí přitom můžete dosáhnout velice snadno, rozdíl na ročním pojistném se oproti minimálnímu limitu pohybuje v řádech stokorun. Výhodou povinného ručení také je, že vzniklé škody hradí pojišťovny zpravidla bez vaší spoluúčasti.

Pojišťovna má právo odmítnout uhradit škody

V případě, že je u viníka nehody prokázán vliv alkoholu, omamných látek, nebo řízení bez řidičského oprávnění k dané kategorii vozidla – třeba pokud nabouráte v traktoru, ačkoli máte jenom řidičský průkaz na skupinu B – může pojišťovna odmítnout uhradit vzniklé škody. Viník nehody se tak může ocitnout v situaci, že bude muset škodu uhradit z vlastní kapsy.

A co když povinné ručení nemám?

Registr pojištěných vozidel vede Česká kancelář pojistitelů (ČKP), nicméně od 15. ledna 2015 už nemůže od vlastníků vybírat žádné poplatky za nepojištěná vozidla. Pokutu ale může dostat každý, kdo nepředloží policii při silniční kontrole tzv. zelenou kartu, která je dokladem o pojištění.

Povinné ručení neplatí jen v ČR

Na zelené kartě je taky uvedený údaj, ve kterých zemích vaše povinné ručení platí – běžně to není jen na území ČR, ale i celé EU, výjimkou není ani Bělorusko, Ukrajina, Turecko nebo třeba Izrael. Podobný rozsah zemí většinou najdete i u havarijního pojištění.

Řídíte bez nehod? Dostanete slevu

Každému klientovi nabízejí pojišťovny v rámci povinného ručení slevu za tzv. bezeškodní průběh, jinými slovy za to, že vámi pojištěné vozidlo nezpůsobí nehodu. Tato sleva se přičítá jednou za rok, jenže každá pojišťovna má svůj systém nastavený trochu jinak. V praxi to funguje tak, že čím delší dobu nezpůsobí žádnou nehodu, tím vyšší je sleva na pojistném. Může se sice stát, že zaviníte nehodu ve služebním vozidle, ale o bonus na svém vlastním nepřijdete, protože to jste nenabourali.

Za jak dlouho dosáhnu na nejvyšší slevu?

Maximální slevu, běžně ve výši 50%, dostanete po dosažení 120 bezeškodných měsíců, tedy deseti let bez nehod. Díky už zmíněnému registru ČKP ale můžete uplatnit taky bezeškodný průběh z předchozích smluv povinného ručení, takže pokud si koupíte nové auto, nezačínáte znova od nuly, ale pokračujete dál ve sbírání bonusů. Některé pojišťovny navíc nabízejí možnost uplatnit slevu na větší počet smluv, ale jen v rámci jedné kategorie vozidel. Proto můžete mít pojištěná třeba tři auta a u všech dosáhnout na stejně vysokou slevu z pojistného.

Když nabourám, o slevu úplně přijdu?

Vedle bonusů (slev) používají pojišťovny i malusy (přirážky). Když zaviníte nehodu, pojišťovna vám dá přirážku, a to ve formě strhnutí určitého počtu bezeškodných měsíců. Tak můžou nastat i dvě krajní situace – dostanete se do mínusu, takže k základní sazbě pojistného nedostanete slevu, ale naopak přirážku. V opačném případě se může stát, že zaviníte nehodu třeba poprvé za 15 let, takže i po stržení bezeškodných měsíců máte pořád „našetřeno“ dost měsíců na to, aby vám nejvyšší sleva zůstala. I přesto ale některé pojišťovny mohou strhnout až dva bonusové stupně.

Co ovlivňuje výši pojistného?

Hlavním kritériem je výkon motoru, tedy počet kilowatt. Čím silnější auto máte, tím víc si připlatíte. Dál záleží na věku pojistníka, výši limitu plnění, bonusech, sjednaných připojištěních, nebo druhu použití vozidla. Poslední zmíněné platí především pro použití mimo běžný provoz – přirážku 100% ceny zaplatíte, pokud chcete uzavřít povinné ručení u vozidel taxi, autopůjčoven, nebo třeba sanitek.

Havarijní pojištění

Připojištění

Pořízení vozidla

Proč to děláme?

Kontakt Petr, 28 let, svobodný Často narážím na to, že mí přátelé ani nevědí, že by si mohli koupit vlastní auto nebo bydlení – myslí si, že si musí ještě našetřit a zbytečně pak ztrácí čas.
Kontakt Marie, 37 let, vdaná, 1 dítě ( 10 let ) Když založíte rodinu, začnete finance více řešit, protože už nejde jenom o vás. Praktických informací je málo. Ráda bych to pomohla změnit a podělila se o to, co vím.
Kontakt Karel, 56 let, ženatý, 2 děti ( 25 a 19 let ) Od klientů občas slýchávám „Víte, já tomu moc nerozumím“. Vím, že nikdo nemůže vědět všechno, ale každý může mít přehled. A to už je dobrý základ.