Menu

Havarijní pojištění

Na rozdíl od povinného ručení, zacíleného na uhrazení škod, které způsobilo vaše auto, je smyslem havarijního pojištění výhradně uhrazení škod, které vzniknou na vašem vozidle, a to nejen při provozu. Jak už vyplývá ze samotného názvu, je havarijní pojištění nejčastěji využíváno pro případ, že sami způsobíte dopravní nehodu, nebo viník od nehody ujede a vy nemáte jak prokázat, kdo škodu způsobil. Další rizika, proti kterým můžete pojistit svoje vozidlo, jsou živelné události, odcizení a vandalismus.

Havarijní pojištění - infografika

Pojistit jdou jen některá vozidla

Lorem ipsum Víte, že… v průměru každou hodinu denně je odcizeno jedno celé vozidlo? Úspěšnost dopadení pachatele se přitom pohybuje pouze kolem 10–14 %.

Pojišťovny běžně nenabízejí havarijní pojištění pro všechny kategorie vozidel – nejčastěji se zaměřují jen na osobní nebo nákladní vozidla a motocykly. Tím ale omezení nekončí. Předpokladem je dobrý technický stav, jinými slovy platná STK vozidla. Setkat se můžete i s limity stáří a plnění, takže pokud chcete pojistit třeba auto starší 10 let, můžete narazit. Limitem plnění pak bývá tzv. obecná cena, čili kolik stojí daný model vozidla stejného stáří a výbavy na trhu. Tak si v případě tzv. totální škody můžete pořídit podobné vozidlo, jaké jste měli.

Co ovlivňuje cenu?

K hlavním kritériím nepatří výkon, ale cena vozidla včetně doplňkové výbavy, jeho značka, model a stáří. Záleží taky na kombinaci pojištěných rizik a případném dalším připojištění. Podobně jako u povinného ručení můžete dosáhnout na slevu za bezeškodní průběh, některé pojišťovny dokonce nabízejí možnost převést tuto slevu z povinného ručení v plné výši, takže budete mít u obou pojištění stejný bonus. Většinou se ale tabulky bonusů havarijního pojištění a povinného ručení liší, takže u povinného ručení můžete nasbírat slevu rychleji než za stejnou dobu u havarijního pojištění. Důležitá je ale ještě jedna položka: spoluúčast.

Spoluúčast

Lorem ipsum Víte, že… pokud čerpáte plnění povinném ručení, nepřijdete o svůj bonus na havarijním pojištění a naopak?

U havarijního pojištění musíte vždy počítat s určitou mírou spoluúčasti – nejnižší bývá 5%, resp. minimálně 5 000 Kč, nejvyšší pak 20%, resp. minimálně 20 000 Kč. To znamená, že pojišťovna vám zaplatí nanejvýš 95% hodnoty škody, a to s tím dovětkem, že za jakoukoli škodu do 100 000 Kč zaplatíte na spoluúčasti 5 000 Kč z vaší vlastní kapsy. Čím nižší je vaše spoluúčast, tím víc si samozřejmě připlatíte na pojistném. A jakmile nahlásíte škodu, přijdete o část slevy na pojištění podle tabulek vaší pojišťovny.

Raději vyšší, nebo nižší spoluúčast?

Není možné jednoznačně doporučit, jaké procento spoluúčasti se vám vyplatí zvolit. Sami se musíte rozhodnout, jestli se vám vyplatí ušetřit pár tisíc za rok, ale mít vysokou spoluúčast při hrazení škody na vozidle a nemít možnost uplatnit drobnější škody do 20 000 Kč, jako třeba utržené zpětné zrcátko.

Povinné ručení

Připojištění

Pořízení vozidla

Proč to děláme?

Kontakt Petr, 28 let, svobodný Často narážím na to, že mí přátelé ani nevědí, že by si mohli koupit vlastní auto nebo bydlení – myslí si, že si musí ještě našetřit a zbytečně pak ztrácí čas.
Kontakt Marie, 37 let, vdaná, 1 dítě ( 10 let ) Když založíte rodinu, začnete finance více řešit, protože už nejde jenom o vás. Praktických informací je málo. Ráda bych to pomohla změnit a podělila se o to, co vím.
Kontakt Karel, 56 let, ženatý, 2 děti ( 25 a 19 let ) Od klientů občas slýchávám „Víte, já tomu moc nerozumím“. Vím, že nikdo nemůže vědět všechno, ale každý může mít přehled. A to už je dobrý základ.